Skip to main content

Rahsia Diet Rasullah SAW


Setiap hari kita ada rutin makanan yg tetap iaitu makan pagi,makan tengahari dn makan malam. Tidak kurang juga ada yg minum ptg. Kalau kita senaraikan nama2 makanan yg kita makan adakah ia berkhasiat, bersih dn halal!

Cuba kita bandingkan cara pemakanan kita dgn Rasullah SAW. jika kita  mengamalkan cara pemakanan seperti d bawah kita  tidak akan menderita sakit perut, keracunan makanan mahupun pelbagai penyakit yang lain.

Cara pemakanan Rasulullah S.A.W ini lebih dikenali sebagai ‘diet ala Rasulullah S.A.W’.
Berikut adalah beberapa cara pemakanan Baginda :
  1. Baginda tidak makan daging bersama susu
  2. Baginda tidak makan ikan bersama daging ( lauk masa kenduri kahwin macamana)
  3. Baginda tidak makan ikan bersama susu ;
  4. Baginda tidak makan ayam bersama susu ;
  5. Baginda tidak makan ikan bersama telur ;
  6. Baginda tidak makan ikan bersama daun salad ;
  7. Baginda tidak makan cuka bersama susu ;
  8. Baginda tidak makan buah bersama susu (contoh : cocktail)
  9. Tidak makan buah setelah makan nasi, sebaliknya makan buah terlebih dahulu barulah diikuti dengan nasi; ( biasa sgt makan buah selepas mkn ada kata sebgai pencuci mulut)
  10. Tidur selama 1 jam selepas makan tengahari  ( tidur sebelum zuhor)
  11. Jangan sesekali tinggal makan malam. Barang siapa yang tinggal makan malam dia akan dimakan usia dan kolestrol dalam badan akan bertambah ( nak diet konon)
Kesan dari cara pemakanan sebegini akan lebih jelas untuk jangka masa yang panjang iaitu apabila kita sudah tua nanti.. Nabi pernah mencegah kita dari makan ikan bersama susu, kerana kita akan cepat mendapat penyakit.
 Ini terbukti oleh ilmuan yang membuat penemuan bahawa dalam daging ayam terkandung ion + manakala di dalam ikan pula terkandung ion -, dan jika makanan tersebut bercampur maka akan terjadi reaksi biokimia yang akan dapat merosak usus kita.

Al-Quran juga mengajarkan kita menjaga kesihatan seperti membuat amalan mandi pagi sebelum Subuh (sekurang-kurangnya satu jam sebelum matahari terbit). Air sejuk yang meresap kedalam badan dapat mengurangi penimbunan lemak. Anda mungkin boleh saksikan sendiri orang yang mandi pagi kebanyakannya badan mereka tidak gemuk.

Kredit imej : Flickr

Oleh itu rebutlah 5 perkara sebelum datang 5 perkara, Waktu sihat MU sebelum masa sakitMU.

Untuk konsultasi percuma hubungi 0199304728
email : rzyt_ismail@yahoo.com
 

 

Comments

Popular posts from this blog

Sustained Realease Vita C Plus

 https://www.shaklee.com.my/products/promotion/00P523?sid=397280

OsteMatrix produk wajib wanita

Bulan ini shaklee menawarkan promosi beli 6 ostematrix  free 1. Memang mudah utk kongsi produk ini sbb semua wanita wajib mengambil kalsium utk  tulang dan gigi agar sentiasa sihat. Osteoporosis masih merupakan isu kesihatan utama masa kini meskipun pengambilan produk tenusu dn kalsium meningkat berbanding masa lampau. Di anggarkan 1 daripada 3 kaum wanita dn 1 daripada 12 kaum lelaki yg berumur 50 thn menghadapinya. ( tahun ini genap 50 thn umur saya.. ostematrix wajib bagi saya) Apa kah keistimewaan ostematrix shaklee? Ostematrix bukanlah semata-mata kalsium . ia mengandungi matrix pemakanan dengan gabungan khasiat " batu bata dn mortar" yg lengkap utk membina matrix tulang yg sihat dan kuat. Kalsium ------  sumber yg semulajadi yg paling pekat dn mudah diserap Magnesium --    mengabungkan kalsium ke dalam tulang dan menguatkan tulang Vitamin D -----  merangsang penyerapan kalsium Boron---------  dalam kuantiti yang diluluskan secara klinikal dpt membantu metabol

SHAKLEE PINDAH KE TEMPAT BARU

Alamat baru shaklee  Semua d jemput untuk datang ke pejabat shaklee.  Keahlian seumur hidup rm 65.  Jika berminat untuk menjadi ahli boleh menggunakan id 397280 .  Kami akan membimbing anda sehingga berjaya.  No untuk d hubungi 019-9304728 ( Master Hjh Rozyta Ismail)