Skip to main content

Duit Raya Awal Dari Shaklee


PENDAHULUAN

Hari Raya Eidul Fitri merupakan perayaan penting yang di raikan oleh orang Islam seluruh dunia. Setelah mengerjakan puasa di Bulan Ramadhan umat Islam akan meraikan Hari Raya sebaik masuknya  bulan Syawal. Sempena Hari Raya Eidul Fitri kita di galakkn bergembira setelah kita melalui ujian di bulan Ramadhan. Manakala menjadi kelebihan pula bagi usahawan dan orang-orang Shaklee akan mendapat bonus setiap 14 hb. Dan alhamdulillah  tahun  ini pihak  syarikat telah mengumumkan akan membayar bonus lebih awal sebagai hadiah atau tanda hormat bagi umat islam keseluruhannya.  


KONSEP HARI RAYA

Ada dua hari raya di dalam islam. Pertama Eidul Fitri dan keduanya adalah Eidul Adha. Hari raya puasa dan hari raya haji.  Ia merupakan ibadah yang punya peraturan dan tuntutannya menjadikan ianya berbeza dengan perayaan dari agama-agama yang lain.


Kenapa hari raya eidul fitri itu menjadi perayaan yang Allah jadikan sebagai satu syariat ?  Sebagai tanda Allah sayang dekat kita semua.  Setelah penat berpuasa selama satu bulan, melawan serta membenam seluruh tuntutan hawa nafsu kita, melawan dan mengalahkan semua godaan iblis dan syaitan, maka Allah izinkan untuk kita bergembira.  Maknanya hari Raya adalah hari untuk bergembira,  Malahan Islam tidak menggalakkan melawat pusara di hari raya. Kenapa ? Itu adalah lambang dan suasana kesedihan. Hari raya dan gembira berpisah tiada. Maka bila shaklee mengistihar BONUS AWAL ...itu adalah langkah tepat dan betul iaitu memberi rasa gembira buat kita semua.

APA YANG PERLU DIBUAT DI HARI RAYA

Pertama, mempastikan pembayaran zakat fitrah dilunaskan. Penunaian zakat ini dituntut  sebaik masuk bulan ramadhan dan ia berakhir  sebaik solat sunat hari raya. Zakat satu tuntutan dan ia merupakan pemberian wang dalam kadar tertentu. 
 
Kedua, kita digalakkan memakai pakaian-pakaian yang baru  dan cantik beserta wangi-wangian. Berkata Imam Syafie :

 " Aku amat menyukai seseorang memakai pakaian yang terbaik yang dimilikinya pada hari-hari perayaan iaitu hari jumaat (penghulu segala hari) dan pada kedua hari raya iaitu eid fitri dan eid Adha."


Ketiga, kita digalakkan menggembirakan orang lain. Siapa orang lan itu ? Ibu-bapa, kaum kerabat, para tetamu, orang fakir dan miskin dan lain-lain. Bagaimana caranya ? Meraikan mereka sebagai tetamu dengan menyediakan jamuan dan juadah makanan dan memberi hadiah. dalam konteks malaysia ia sudah menjadi budaya adalah memberi mereka WANG RAYA yang biasa diletakkan di dalam SAMPUL RAYA.  semakin besar nilainya semakin gembiralah sipenerima.  Kanak-kanak terutamanya menunggu saat ini.   Dan sudah pasti antara saat manis buat seorang anak adalah saat memohon kemaafan dari ibu ayah, turutan selepas itu adalah menerima "sampul" dari ibu bapanya.  Begitu jugalah bagi orang miskin, fakir, anak yatim dan sebagainya.  Iru adalah sebahagian dari tuntutan.



APA KAITAN DENGAN BONUS RAYA ?

Apa kaitan antara bonus dan raya ? Dari ketiga-tiga tuntutan tadi, jelas sangat-sangat menjadi satu kelebihan bila seseorang yang beraya dengan mempunyai sumber wang yang mencukupi apa lagi banyak.   Hendak mnyediakan juadah dan jamuan perlukan wang.  bak berzakat perlu wang. Nak beri angpau pun perlukan wang dan segalanya perlukan wang... wang! wang!

Dan alhamdulillah dalam business plan shaklee tiga hadiah ditawarkan serentak. Apa dia ?  Pasti pertamanya adalah WANG.  Keduanya PERCUTIAN MEWAH dan ketiganya BONUS KERETA.   Dan wang ini dibayar setiap 14 hb.   Cuma tahun ini....sempena raya, shaklee akan membayar lebih awal.   Bayangkan katalah seseorang memulakan businessnya pada 20 Mac maka tidak sampai 3 minggu dia sudah menerima gaji sebulan melalui bonus shaklee.

SIMULASI DAN CONTOH

Jom kita lihat beberapa contoh nikmatnya ahli shaklee menerima wang besar atau bonus awal pada raya ini,

SITUASI 1 :  

Si A adalah usahawan baru. Tidak mempunyai apa-apa pangkat apatah lagi ahli atau dowanline.  Dia berniaga shaklee dengan target membuat jualan harian sebanyak 100UV sehari.   Cuba kira.  100UV X 30 hari dia mengumpul 3000 UV.  
Dengan jumlah ini shaklee akan bayar bonus dihujung bulan sebanyak 21% atau lebihkurang RM 2100.00.   Banyak tu.  Gaji seorang graduat tu.  Dan kali ini shaklee bayar awal !!!  Seronok kan beraya dengan ada duit spare RM2100.00 selain duit gaji hakiki yang ada,

SITUASI 2 :

Si A di atas membuat jualan peribadinya 3000UV.   Tetapi dia punya 3 orang downline yang aktif dan bersemangat buat macam dia.  Si B, C dan D juga membuat 3000UV..  Maka si B,C,D mendapat bonus masing-masing seperti tadi. Tetapi si A akan dibayar oleh syarikat sebanyak 5% dari jumlah sales mereka. Berapa ? Dalam situasi ini lebihkurang RM550.00.  So kalau tiga orang...dapat lagi extra RM1650.00 ...wow banyak tu.   Dan satu lagi bila keadaan sedemikian ada tiga orang buat macam kita, kita dapat pangkat Coordinator..shaklee bayar lagi 0.5% sebagai insentif !!.  Berapa ya ? Eh dekat RM 200+++ still duit lagi... 
Jadi berapa bonus raya si A ? Hampir RM4,000.00 wow !!  Inilah bonus raya dia. dapat awal pulak tu.   Adik beradik, jiran tetangga..semua kejar kan !! dan kita pula seronok memberi.  

SITUASI 3 :

Kata si A seorang master coordinator !!!  wow wow...tak cerita lah di sini...yang pasti ..tak terkata !!!   terkejut !! dan syukur !!!.   Kita cerita kemudian ya.


PENUTUP

Demikian kenikmatan seorang usahawan shaklee menyambut hari raya.  Betul wang bukan segalanya tetapi segalanya akan lebih sempurna dengan wang.  Dan penulis akhiri coretan hari ini dengan mengajak pembaca menghadiahkan sesuatu yang besar kali ini pada orang yang paling kita kasih iaitu ibu-bapa kita. Betul kita hadiah mereka dengan cinta kasih kita..tetapi.. tahun ini bagi mak kita terkejut dengan ada iringan'Wang Raya" dalam sampul raya shaklee..  Bila mak ayah buka. Apa dia kata ...Allahu Akbar !! Banyaknya duit raya, terima kasih yan nak... Kita  jawab...shukur mak inilah bonus raya shaklee yang kakak dapat berkat doa mak ayah selama ini !!!!

Syukur sangat tahun ini Duit Raya awal dari Shaklee.

Selamat Hari Raya Eidul Fitri, Maaf Zahir Batihin.










 













 

Comments

Popular posts from this blog

Sustained Realease Vita C Plus

 https://www.shaklee.com.my/products/promotion/00P523?sid=397280

OsteMatrix produk wajib wanita

Bulan ini shaklee menawarkan promosi beli 6 ostematrix  free 1. Memang mudah utk kongsi produk ini sbb semua wanita wajib mengambil kalsium utk  tulang dan gigi agar sentiasa sihat. Osteoporosis masih merupakan isu kesihatan utama masa kini meskipun pengambilan produk tenusu dn kalsium meningkat berbanding masa lampau. Di anggarkan 1 daripada 3 kaum wanita dn 1 daripada 12 kaum lelaki yg berumur 50 thn menghadapinya. ( tahun ini genap 50 thn umur saya.. ostematrix wajib bagi saya) Apa kah keistimewaan ostematrix shaklee? Ostematrix bukanlah semata-mata kalsium . ia mengandungi matrix pemakanan dengan gabungan khasiat " batu bata dn mortar" yg lengkap utk membina matrix tulang yg sihat dan kuat. Kalsium ------  sumber yg semulajadi yg paling pekat dn mudah diserap Magnesium --    mengabungkan kalsium ke dalam tulang dan menguatkan tulang Vitamin D -----  merangsang penyerapan kalsium Boron---------  dalam kuantiti yang diluluskan secara klinikal dpt membantu metabol

SHAKLEE PINDAH KE TEMPAT BARU

Alamat baru shaklee  Semua d jemput untuk datang ke pejabat shaklee.  Keahlian seumur hidup rm 65.  Jika berminat untuk menjadi ahli boleh menggunakan id 397280 .  Kami akan membimbing anda sehingga berjaya.  No untuk d hubungi 019-9304728 ( Master Hjh Rozyta Ismail)