Skip to main content

Idea Menu Sahur Sihat

 Masuk saja Bulan Ramadhan umat Islam di seluruh dunia di wajibkan berpuasa. Puasa bermakna kita tidak di benarkan makan dan minum pada siang hari dan menjauhkan diri dari  melakukan perkara yang boleh membatalkan puasa.

Puasa sebenarkan tidaklah untuk menyusahkan umat Islam tetapi ia sangat membantu kesihatan  kita agar lebih sihat. Bulan Ramadhan mendidik jiwa dan rohani kita agar banyak bersabar menjalankan ibadah yang di perintahkan oleh Allah.

Dalil yang mewajibkan umat Islam berpuasa.


KAjian saintifik pula menunjukkan puasa mampu mengurangkan berat badan, merendahkan kolestrol, glukosa dan trigliserida dalam darah. Puasa juga mampu mengurangkan tekanan darah,

Makanan yang di galakan sewaktu berbuka dan bersahur mesti yang tinggi protin seperti kacang soya, dan tinggi karbohidrat seperti oat, roti perang, beras perang dan buah-buahan dan sayur-sayuran.

Elakkan dari mengambil minuman bergas dan berkafien ketika berbuka. Kita di galakan minum 6-8 gelas sehari. Waktu nya bila berbuka 2 gelas air kosong, semasa  terawih 2 gelas , sebelum tidor 2 gelas dan waktu sahur 2 gelas.

Waktu berpuasa lebih kurang 13-21 jam . Waktu terbaik makan nasi adalah selepas sembahyang Maghrib. Semasa berbuka pula boleh makan kuih muih tapi jangan makan yang manis-manis. Sewaktu berbuka  Kak Ita lebih suka minum air panas di bandingkan air sejuk. Kenapa?  Sebab  Air sejuk suhu lebih kurang 4 darjah Celsius, bila kita minum akan melalui tekak kita dan akan menyebabkan tiroid di leher akan terganggu yang boleh menyebabkan metobolisma badan terganggu sebab itu paling baik berbuka  dengan air panas. Nak best lagi Kak akan minum air Cinch tea sebab di samping beri tenaga selamat untuk badan.



 Makan sahur diwaktu malam dan selepas itu tidur akan menyebabkan peningkatan berat badan dan tidak mengikut Sunah Nabi SAW. Bersahur adalah di galakan selepas kita tidur .Menu Sahur pula mestilah makanan yang tinggi protin. Ada makan nasi, sayur-sayuran  dan buah-buahan serta minum air kosong 2 gelas. Ini sekadar cadangan untuk kita bersahur . 


Untuk bersahur kak lebih suka mengambil Set Puasa Shaklee yang terdiri daripada ESP yang penuh protin , Cinch powder perisa Choc yang mempunyai paras glisemik Indeks yang rendah iaitu GI:16   dan Performance Drink atau Cinch TEA. Set ini  sudah  lengkap dan penuh berkhasiat  jika  nak dapatkan  menu Sahur yang sihat. Menu Kak semasa sahur adalah makan sedikit nasi dan di akhiri dengan segelas ESP dan Cinch tea / Cinch Powder  untuk pelbagaikan rasa dan air ini sangat mengenyangkan. Puasa menjadi lebih semangat sebab badan cukup dengan Vitamin dan mineral.
Vitamin yang kak akan ambil selepas bersahur adalah ESP, Vita Lea, Vita C, B complex dan Omega ( sekadar cadangan).



Untuk mendapatkan konsultasi percuma boleh wasap ke 0199304728

















Comments

  1. Bestkan cinch tea ini, jika di ambil ketika bersahur. saya rasa fresh je dengan kelebihan matcha tea yang ada dalam cinch tea shaklee.

    ReplyDelete
  2. betul pija ..kak mmg ambil cinch tea waktu berbuka dn masa sahur. rasa segar sgt

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Sustained Realease Vita C Plus

 https://www.shaklee.com.my/products/promotion/00P523?sid=397280

OsteMatrix produk wajib wanita

Bulan ini shaklee menawarkan promosi beli 6 ostematrix  free 1. Memang mudah utk kongsi produk ini sbb semua wanita wajib mengambil kalsium utk  tulang dan gigi agar sentiasa sihat. Osteoporosis masih merupakan isu kesihatan utama masa kini meskipun pengambilan produk tenusu dn kalsium meningkat berbanding masa lampau. Di anggarkan 1 daripada 3 kaum wanita dn 1 daripada 12 kaum lelaki yg berumur 50 thn menghadapinya. ( tahun ini genap 50 thn umur saya.. ostematrix wajib bagi saya) Apa kah keistimewaan ostematrix shaklee? Ostematrix bukanlah semata-mata kalsium . ia mengandungi matrix pemakanan dengan gabungan khasiat " batu bata dn mortar" yg lengkap utk membina matrix tulang yg sihat dan kuat. Kalsium ------  sumber yg semulajadi yg paling pekat dn mudah diserap Magnesium --    mengabungkan kalsium ke dalam tulang dan menguatkan tulang Vitamin D -----  merangsang penyerapan kalsium Boron---------  dalam kuantiti yang diluluskan secara klinikal dpt membantu metabol

SHAKLEE PINDAH KE TEMPAT BARU

Alamat baru shaklee  Semua d jemput untuk datang ke pejabat shaklee.  Keahlian seumur hidup rm 65.  Jika berminat untuk menjadi ahli boleh menggunakan id 397280 .  Kami akan membimbing anda sehingga berjaya.  No untuk d hubungi 019-9304728 ( Master Hjh Rozyta Ismail)