Skip to main content

Keburukan Intermittent Fasting Yang Ramai Tak Tahu

Kita sering mendengar tentang kebaikan  intermittent Fasting, tetapi pernah ke kita dengar tentang keburukan Intermittent Fasting?

Semua orang  tahu dan kenal kebaikan Intermittent atau IF. Siapa yang nak kurus dan ingin menjaga kesihatan badan adalah di syorkan buat IF. Pengalaman sendiri walaupun badan tidaklah gemuk tetapi memang bagus di amalkan setiap hari contoh stop makan sebelum maghrib dan makan semula selepas 12 jam. Badan terasa sangat  ringan dan sihat. Mengikut Sunah Nabi memang di galakkan  kita makan berat sebelum Maghrib . 

 Dengan tempoh berpuasa yang di lanjutkan akan menggalakkan pembaikan selular, meningkatkan sensitiviti insulin, meningkatkan tahap hormon pertumbuhan manusia dan mengubah gen dengan cara yang menggalakan umur panjang dan perlindungan dari  penyakit. Boleh baca tentang kelebihan IF  di ,intermittent fasting. Di sini kak Ita nak share  risiko atau keburukan IF...





Tidak dapat di nafikan memang ada keburukan Intermiittent Fasting jika kita buat tanpa ada ILMU dan buat hanya ikut-ikut orang saja. Ramai tidak  sedar tentang keburukan IF. 

Antara Keburukan Intermittent Fasting :-

1. Antara keburukan IF kita akan terasa nak makan berlebihan makanan yang tak    berkhasiat, Bila saja time yang membolehkan kita makan,  kita akan  makan hingga tak ingat dunia. Cara ini memang tak betul sebab kurangnya ILMU tentang  apa yang harus kita makan di samping program IF. Di Shaklee kita telah sediaka       Set Kurus Shaklee yang mana setiap produk melengkapi keperluan badan kita, 


2. Kita akan terasa sakit badan bergantung berapa lama kita buat IF. Ada akan merasa sakit kepala, badan lesu, kerengsaan dan masalah sembelit. kemungkinan untuk mengurangkan ketidak selesaan ini kita akan bertukar cara lain samada puasa selang sehari atau cara IF yg lain. Tanpa ilmu yang betul program IF ini sangat mengecewakan.


3. IF boleh menyebabkan orang dewasa yang berumur kehilangan berat terlalu banyak, sedangkan orang muda lambat kehilangan berat badan. Penting kena seimbangkan keperluan vitamin yang betul. Supplement yang perlu di ambil oleh orang yang berumur seperti MultiVitamin, Energizing Soy Protein, B complex , Ostenutrix dan Vita C.

4 Ia mungkin bahaya jika kita yang mengamalkan IF tidak berbincang dulu dengan doktor jika ada yang  mengambil ubat tertentu seperti Pesakit diabatis.Sesetengah pesakit yang mengambil ubat untuk tekanan darah tinggi dan penyakit jantung mungkin terdedah kepada ketidak seimbangan natrum, kalium dan mineral-minaral lain semasa tempuh puasa lebih lama daripada biasa.

Shaklee ada mengeluarkan produk yang seiring dengan pengamal IF iaitu Set Kurus Shaklee dan Set Hello New You. 


Kak Ita menyediakan konsultasi percuma kepada yang berminat nak cuba produk Shaklee.

Semoga kita mendapat menafaat dari program Interminttent Fasting.




Comments

  1. risau juga kalau tak ambil supplement tambahan ni ya . takut kekurangan nutrisi bila buat IF

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Sustained Realease Vita C Plus

 https://www.shaklee.com.my/products/promotion/00P523?sid=397280

OsteMatrix produk wajib wanita

Bulan ini shaklee menawarkan promosi beli 6 ostematrix  free 1. Memang mudah utk kongsi produk ini sbb semua wanita wajib mengambil kalsium utk  tulang dan gigi agar sentiasa sihat. Osteoporosis masih merupakan isu kesihatan utama masa kini meskipun pengambilan produk tenusu dn kalsium meningkat berbanding masa lampau. Di anggarkan 1 daripada 3 kaum wanita dn 1 daripada 12 kaum lelaki yg berumur 50 thn menghadapinya. ( tahun ini genap 50 thn umur saya.. ostematrix wajib bagi saya) Apa kah keistimewaan ostematrix shaklee? Ostematrix bukanlah semata-mata kalsium . ia mengandungi matrix pemakanan dengan gabungan khasiat " batu bata dn mortar" yg lengkap utk membina matrix tulang yg sihat dan kuat. Kalsium ------  sumber yg semulajadi yg paling pekat dn mudah diserap Magnesium --    mengabungkan kalsium ke dalam tulang dan menguatkan tulang Vitamin D -----  merangsang penyerapan kalsium Boron---------  dalam kuantiti yang diluluskan secara klinikal dpt membantu metabol

SHAKLEE PINDAH KE TEMPAT BARU

Alamat baru shaklee  Semua d jemput untuk datang ke pejabat shaklee.  Keahlian seumur hidup rm 65.  Jika berminat untuk menjadi ahli boleh menggunakan id 397280 .  Kami akan membimbing anda sehingga berjaya.  No untuk d hubungi 019-9304728 ( Master Hjh Rozyta Ismail)