Skip to main content

Kurus Sebelum Raya Dengan Set Kurus Shaklee

 Assalamualaikum wmr

Ketika menulis ini, Kak Ita  sedang berada di bumi Seoul, Korea Selatan.  Siri percutian bersama seluruh ahli keluarga yang terdiri dari semua anak-anak, menantu dan cucu seramai empat belas orang. Moga Allah memberkati dan memberi perlindungan buat kami semua. Jauh berjalan, banyak pengalaman. Allah menjadikan kepelbagaian bangsa, kepelbagaian rupa dan bahasa untuk apa ? Untuk kita saling kenal-mengenali antara satu sama lain.  Hal ini dipertegaskan Allah swt dalam firmannya yang bermaksud :

" Wahai manusia ! Kami telah mencipta kamu dari jenis lelaki dan perempuan, kemudian kami jadikan kamu dari berbangsa-bangsa dan bersuku-suku agar kamu saling kenal-mengenal (antara satu sama lain)....." ( Surah Al Hujurat ayat 13 )

Kak Ita  mendapat ilham setelah berada di hari kelima di Korea ini. Setiap hari kami keluar jam 10.00 pagi dan kembali semula ke tempat penginapan sekitar jam 10.00 malam. Maka dalam tempoh 12 jam berjalan itu kami sentiasa berada di tengah lautan manusia berbangsa Korea ini samada dalam di stesen keretapi, dalam keretapi dan di bandar-bandar dan lorong. Dan bersembang bersama kami, sepakat dari kami anak beranak dengan satu perkataan..." eh, susahnya nak cari orang Korea yang gemuk ya.."  Betul sangat. Hampir semua yang kami jumpa semuanya slim melim.  hampir sempurna.  Sesuatu yang ajaib. dan first impression, mereka samada wanitanya mahupun prianya kelihatan cantik dan kemas. patutlah dan tidak hairanlah anak-anak muda sekarang tergila-gilakan cerita-cerita dari Korea.

Dari sinilah Kak Ita berkecenderungan untuk berkarya mengenai peri pentingnya menjaga badan kita dari gemuk atau mengalami obesiti. Mungkin di satu sudut ramai orang suka kurus sebab nak kelihatan cantik, Tak dinafikan kerana ramai orang yang gemuk terutama wanita merasa rendah diri dan hilang keyakinan sebab kegemukan itu dirasai satu kekurangan. Itu satu sisi pandang yang tidak boleh dinafikan kenapa kita tak mahu badan kita gemuk.


Namun sisi pandang yang lebih penting dan maha penting, kegemukan adalah punca  masuk untuk bertapak penyakit-penyakit dalam diri seseorang yang akan memusanahkan masa depannya. Izinkan Kak Ita  menyenaraikan beberapa penyakit yang sangat relevan akan bertapak dengan orang yang gemuk  :

1. tekanan darah tinggi

2. Masalah kolesterol tinggi yang merbahaya iaitu LDL

3. Penyakit Stroke yang merbahaya. kegemukan menyebabkan hipertensi punca kepada stroke

4. Diabetes jenis 2 kerana mudahnya peningkayan asid lemak dan keradangan yang menyekat perembesan insulin semulajadi

5. Kanser. Hubungan antara kegemukan dan penyakit ini sangat signifikan. pakar menyatakan ia berpunca dari keradangan berpunca dari lemak viseral yang mengelilingi organ penting kita

6..Asma. Menurut persatuan paru-paru Amerika Syarikat berat badan berlebihan sekitar dada dan perut menyebabkan kesempita paru-paru dan kesukaran bernafas

7. Buah pinggang. Berat badan berlebihan akan memaksa buah pinggang bekerja kuat untuk menyaring sisa tubuh melebihi tahap normal

8. Osteoporosis. Ini pasti kerana bebanan berat badan yang ditampung oleh dua kaki menyebabkan mereka berdepann risiko osteoartritis pada sendi lutut lima kali ganda berbanding orang normal dan osteoporosis sebanyak dua kali ganda.

9. Penyakit pundi hempedu terutama kaum wanita. Ini disebabkan kadar kolesterol yang lebih tinggi di hempedu.. Juga berisiko mempunyai batu hempedu.

10. Apnea tidur. Salah satu nikmat yang Allah kurniakan adalah tidur. Tidur adalah satu nikmat iaitu rehat. Dan kegemukan menghalang nikmat ini

Masyallah, betullah membaca jambatan ilmu. Allah turunkan al Quran dengan ayat pertama adalah Iqra'.  Kak Ita  sendiri mendapati sesuatu yang diluar jangkaan sama sekali. Ingatkan gemuk itu sekadar tidak cantik. Gemuk tak lawa. Gemuk nampak pendek.  Gemuk tak boleh jadi artis. gemuk segan nak main media sosial. dan gemuk boleh menyebabkan penyakit..itu sahaja. Rupa-rupanya penyakit yang ditawarkan untuk kegemukan ini, masyallah penyakit yang amat-amat merbahaya dan ditakuti. Lantas kak Ita rasa terpanggil untuk berkongsi ilmu dan sekaligus cadangan penyelesaian.

Dan Kak Ita  lebih teruja lagi setelah mendapati statistik menunjukkan obesiti adalah anatara isu utama di negara tercinta kita Malaysia. Kementerian Kesihatan Malayasia, KKM memaklumkan  kadar obesiti negara kita tahun 2019 adalah tertinggi di Asia Tenggara iaitu 15.6 peratus.  dan kira-kira 50.1 peratus rakyat malaysia mempunyai maslah berat badan berlebihan atau lebih jelas satu dari setiap warga malaysia mengalami masalah berlebihan berat badan.  Adoi..berat isu ni rupanya. 

Sebenarnya jauh dari sudut yang lain, isu kita ini tak lari dari sisi pandang agama kita iaitu Islam. Tidakkah kita perhatikan sukarnya orang yang kegemukan untuk menyempurnakan ibadahnya termasuklah ibadah yang paling asas iaitu Solat. Kesukaran untuk berdiri, duduk antara dua sujud, bangun dari sujud dll sedangkan solat memerlukan tumpuan.   Begitu jugalah ibadah yang memerlukan pergerakan banyak seperti haji dan umrah. Allahu Akbar. Bersalah rasanya.  Dan siapakah manusia contoh ? Tidak lain adalah baginda Nabi Muhammad SAW.  Allah jadikan baginda untuk dicontohi keseluruhannya. Insyallah ikut nabi kita selamat. Dan dalam konteks ini fizikal nabi juga perlu kita teliti. Baginda digmbarkan mempunyai fizikal yang sangat ideal. Tidak gemuk dan tidak kurus. Tidak ada tanda buncit diperut atau lemak-lemak yang kelihatan. Sebab baginda amat menjaga dirinya. Sebab itulah ibadat baginda begitu sempurna.

Banyak juga Kak Ita membebel.  Baiklah jomkita sama-sama melihat kepada langkah pencegahan ini yang terbaik dan juga langkah pemulihan iaitu kuruskan balik badan kita bagi yang bermasalah.  Menurur seorang pakar perubatan Amerika Syarikat, Dr Bruce MIller, ada tiga langkah penting yang wajib dijaga. Apa dia ? Lihat di bawah :

1. Jaga amalan makanan harian kita. Apa yang kita makan, apa yang kita minum dan bila waktunya.

2. Pastikan mempunyai aktiviti exercise atau senaman yang mencukupi atau pergerakan fizikal.

3. Manuasia wajib mendapatkan suplement tertetntu atau vitamin. Sebab badan memerlukan beberapa jenis nutrient wajib untuk isu berkaitan. Walaupun ia boleh diperolehi dari sumber makanan semulajadi, namun ia terlalu jauh dari mencukupi termasuk juga kualiti. Maka kekurangan itu wajib ditampung oleh pengambilan vitamin dan suplement yang terbaik dan berkualiti.

Untuk tulisan kali ini, Kak Ita  ingin mencadangkan beberapa suplement yang sangat-sangat berkesan untuk isu kegemukan. Apa lagi tak lama lagi kita akan berpuasa. maka pengambilan diet dan suplement yang paling sesuai dimusim ramadan ini...insyallah....memberi berita gembira buat anda di hari raya nanti....anda beraya bukan sahaja dengan baju baru...tetapi penampilan baru..yang lebih kurus dan menarik !!   Jom teliti apa suplement tersebut :

Untuk lebih detail boleh baca di SET PUASA SHAKLEE

Untuk dapatkan penerangan tentang bagaimana nak kurus boleh baca di Set Kurus Shaklee 





Comments

Popular posts from this blog

Sustained Realease Vita C Plus

 https://www.shaklee.com.my/products/promotion/00P523?sid=397280

OsteMatrix produk wajib wanita

Bulan ini shaklee menawarkan promosi beli 6 ostematrix  free 1. Memang mudah utk kongsi produk ini sbb semua wanita wajib mengambil kalsium utk  tulang dan gigi agar sentiasa sihat. Osteoporosis masih merupakan isu kesihatan utama masa kini meskipun pengambilan produk tenusu dn kalsium meningkat berbanding masa lampau. Di anggarkan 1 daripada 3 kaum wanita dn 1 daripada 12 kaum lelaki yg berumur 50 thn menghadapinya. ( tahun ini genap 50 thn umur saya.. ostematrix wajib bagi saya) Apa kah keistimewaan ostematrix shaklee? Ostematrix bukanlah semata-mata kalsium . ia mengandungi matrix pemakanan dengan gabungan khasiat " batu bata dn mortar" yg lengkap utk membina matrix tulang yg sihat dan kuat. Kalsium ------  sumber yg semulajadi yg paling pekat dn mudah diserap Magnesium --    mengabungkan kalsium ke dalam tulang dan menguatkan tulang Vitamin D -----  merangsang penyerapan kalsium Boron---------  dalam kuantiti yang diluluskan secara klinikal dpt membantu metabol

SHAKLEE PINDAH KE TEMPAT BARU

Alamat baru shaklee  Semua d jemput untuk datang ke pejabat shaklee.  Keahlian seumur hidup rm 65.  Jika berminat untuk menjadi ahli boleh menggunakan id 397280 .  Kami akan membimbing anda sehingga berjaya.  No untuk d hubungi 019-9304728 ( Master Hjh Rozyta Ismail)